Welcome
user_choices_background_image
Welcome
login container bottom
Search Library Catalog
Duplicate Items
Add to My List

Print
Request
Sorts and Limits


Title: The effectiveness of a positive psychological intervention in promoting psychological wellbeing and reducing the severity of depressive symptoms among adolescents / by Bushra Mustafa Ghannam ; supervised by Prof. Dr. Ayman Hamdan-Mansour. تأثير التدخلات النفسية الايجابية في رفع مستوى الرفاه النفسي و التقليل من حدة الأعراض الاكتئابية لدى اليافعين
تأثير التدخلات النفسية الايجابية في رفع مستوى الرفاه النفسي و التقليل من حدة الأعراض الاكتئابية لدى اليافعين تأثير التدخلات النفسية الايجابية في رفع مستوى الرفاه النفسي و التقليل من حدة الأعراض الاكتئابية لدى اليافعين

Author: Ghannam, Bushra Mustafa, author.
Hamdan-Mansour, Ayman, supervisor.
The University of Jordan. School of Nursing. Department of Community Health Nursing.

General Notes: Thesis ( Ph. D. in Nursing)--The University of Jordan (Amman, Jordan), School of Nursing, Department of Community Health Nursing, 2023.
Includes bibliographical references and index.
ABSTRACT Adolescents are particularly susceptible to a variety of mental health issues including depression, which has been linked to several psychosocial consequences like difficulties in school, issues with peers, and problems at home, as well as a higher rate of suicidality and a higher risk of developing comorbid psychiatric disorders later in life. When young individuals are targeted at the peak risk for mental disorders, around the age of 14, the benefits of promoting mental health, prevention, and early interventions can be maximized. Positive psychology interventions (PPIs) are suggested as one interventional strategy that has been tested with people with various mental health issues to improve their wellbeing and lessen the severity of their mental illness. The aim of this study was to examine the effectiveness of Positive Psychology Interventions (PPIs) in promoting psychological wellbeing and reducing the severity of subclinical depressive symptoms among 14-17 years old adolescents in Jordan. A quasi-experimental, interrupted time series design with a comparison group was used. The study outcomes were measured at four points of time: time one was before intervention (pre-test) and other three times after the intervention (post-tests): immediately, one month after, and three months post-intervention. The study outcomes were including; psychological wellbeing which was measured using EPOCH and the severity of depressive symptoms using The Reynolds Adolescent Depression Scale (RADS-2). A total of 627 adolescents at public schools were screened for the eligibility criteria, and a total of 69 adolescents were recruited and allocated as 34 adolescents in the experimental and 35 in the control group. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics including independent sample t-test, paired t-test, and repeated measure ANOVA. The result showed that the mean age was 15.17 (SD= 86), 52.2% (n = 36) were females, most of them were not working, not smoking, and living with both parents. Also, adolescents who received 7 sessions of PPIs has a significant decrease in the severity of their depressive symptoms when compared with the control group, and a significant increase in their wellbeing when compared with adolescents in the control group over three months. In conclusion, this study supported the effectiveness of PPIs in promoting wellbeing and decreasing the severity of depressive symptoms among middle-age adolescents in Jordan. The findings aligned with those of other research projects from both Western and Eastern cultures, backed the new paradigm, and validated the promises made by the PERMA model. Mental health nurses with other mental health practitioners have the responsibility toward redesigning their educational programs, clinical practices, and research initiatives. More focus must be given toward preparing adolescents for adulthood, strengthening their ability to fight against threats, being resilient, and fostering their hedonic and eudemonic wellbeing so they can flourish in life.
المقدمة: تشهد مرحلة المراهقة مجموعة من التغيرات الجسدية و النفسية و الاجتماعية السريعة جدا مما يجعل هذه الفئة عُرضة لمجموعة من الاضطرابت النفسية من بينها الاكتئاب. و تؤثر الأعراض الاكتئابية بشكل سلبي على الصحة النفسية و العقلية، حيث وجد أن اليافعين الذين يعانون من أعراض اكتئابية هم أكثر عرضة للأصابة باضطراب المزاج و القلق و الادمان و التي تؤثر ايضا بشكل سلبي على علاقاتهم الأسرية و الاجتماعية و على تحصيلهم العلمي، كما انها تزيد من احتمالية الاصابة بعديد من الاضطرابات النفسية في مرحلة البلوغ. تعظم فوائد سياسات تعزيز الصحة النفسية الجيدة والتدخلات المبكرة داخل المدارس عندما يتم استهداف الشباب في وقت قريب لظهور الأعراض النفسية. و تعد التدخلات النفسية الايجابية من الطرق الواعدة في تحسن الأعراض الاكتئابية و تعزيز الرفاه النفسي حيث أنها ترتكز على تعزيز التفكير الايجابي و الحد من الأنماط الفكرية السلبية و التي بدورها ستساهم في تشكيل انسان واعي قادر على مواجهة تحديات الحياة المختلفة. هدف الدراسة: اختبار تأثير التدخلات النفسية الايجابية في رفع مستوى الرفاه النفسي و التقليل من حدة الأعراض الاكتئابية لدى اليافعين ممن تتراوح أعمارهم بين 14 و 17 عاما في الأردن. منهجية البحث: تم استخدام نموذج بيرما وهو إطار نظري لعلم النفس الإيجابي الذي يغطي مفهوما شاملا للرفاه النفسي و تمت باستخدام تصميم متسلسل زمني شبه تجريبي متقطع مع مجموعة مقارنة و تضمنت قياس الرفاه النفسي وشدة الأعراض الاكتئابية في أربع نقاط زمنية: مرة واحدة قبل التدخل وثلاث مرات أخرى بعد التدخل: فورًا ، بعد شهر واحد ، وثلاثة أشهر. تم تقييم 627 يافع في المدارس الحكومية للتأكد من معايير الأهلية للمشاركة في الدراسة، و تم تجنيد 69 يافع حيث تم تقسيمهم الى 34 يافع في العينة التجريبية و 35 يافع في العينة الضابطة. تم تحليل البيانات باستخدام الإحصائيات الوصفية والاستنتاجية بما في ذلك اختبار ت للعينة المستقلة واختبار ت للعينة المقترنة والقياس المتكرر ANOVA. النتائج: أظهر التحليل الاحصائي فعالية استخدام التدخلات النفسية الايجابية على تعزيز الرفاه النفسي و التقليل من حدة الأعراض الاكتئابية، حيث تحسنت نتائج اليافعين في عينة الاختبار مقارنة باليافعين في العينة الضابطة مباشرة بعد انتهاء البرنامج و خلال مدة ثلاث شهور. الخلاصة: دعمت هذه الدراسة فعالية التدخلات النفسية الايجابية في تعزيز الرفاه النفسي والتقليل من شدة الأعراض الاكتئابية بين اليافعين في الأردن، حيث تماشت نتائج هذه الدراسة مع نتائج مشاريع بحثية أخرى من الثقافات الغربية والشرقية، كما و أنها دعمت مصداقية نموذج بيرما و الوعود التي قطعها. يتحمل مقدمي الرعاية في مجال الصحة النفسية و من ضمنهم ممرضي الصحة النفسية مسؤولية كبيرة في إعادة تصميم برامجهم التعليمية وممارساتهم السريرية ومبادراتهم البحثية للتركيز على إعداد اليافعين لمرحلة البلوغ من خلال تعزيز قدرتهم على مواجهة التحديات و الأزمات النفسية وتعزيز رفاههم النفسي حتى يمكنهم الازدهار في الحياة و تأدية واجباتهم على أكمل وجه.
The electronic version is available in theses database \\ University of Jordan.
Includes abstracts in Arabic and English.

Subject: Nursing
Adolescent -- Psychological aspects.
Adolescent psychopathology.

Dissertation Note: Thesis ( Ph. D. in Nursing)--The University of Jordan (Amman, Jordan), School of Nursing, Department of Community Health Nursing, 2023.
Physical Description: 1CD-ROM : PDF.
Publication Date: 2023.

Results 1 - 1 of 1
  Agency: Collection: Call No.: Item Type: Status: Copy: Barcode: Media Type:
Theses & Disertations Thesis 610.73 G411 No Circulation Available 1 JUF0850824 Compact Disc Read-only Memory