Welcome
user_choices_background_image
Welcome
login container bottom
Search Library Catalog
Duplicate Items
Add to My List

Print
Request
Sorts and Limits


Title: Developmental delay and its demographic and social predictors among preschool-age children in Ramallah-Palestine / by Omar Hasan al-Mahmoud ; supervised by Prof. Dr. Lubna Abushaikha. التأخر في النمو ومؤشراته الديموغرافية والاجتماعية لدى الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة في رام الله - فلسطين
التأخر في النمو ومؤشراته الديموغرافية والاجتماعية لدى الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة في رام الله - فلسطين التأخر في النمو ومؤشراته الديموغرافية والاجتماعية لدى الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة في رام الله - فلسطين

Author: al-Mahmoud, Omar Hasan, author.
Abushaikha, Lubna, supervisor.
The University of Jordan (Amman, Jordan). School of Nursing. Department of Maternal and Child Health Nursing.

General Notes: Thesis (Ph. D. in Nursing)--The University of Jordan (Amman, Jordan), School of Nursing, Department of Maternal and Child Health Nursing, 2023.
Includes bibliographical references and index.
Background: Developmental delay is one of the rising global childhood problems that disproportionately impacts individuals in both developed and low- and middle-income countries. The World Health Organization estimates that 8% of all children under the age of five have some type of developmental deficit. Early detection of developmental delay at preschool age has been shown to improve the functioning of these children, with earlier interventions yielding greater developmental gains. Screening for developmental delay and research on developmental delay risk factors among preschool-aged children are both limited and inadequate in Palestine. Objective: The purpose of the current study was to evaluate the developmental outcomes among preschool-aged children in Ramallah, Palestine. Methods: A cross-sectional, descriptive-correlational design involved a representative sample of 249 preschool-aged children from kindergarten in Ramallah governorate. Data were collected using third edition of the Arabic version of the Ages and Stages Questionnaires (ASQ-3) by mothers to evaluate five domains of development (gross motor, fine motor, communication, problem-solving, and personal social skills). Associations between developmental delay, parent, child and family characteristics were analyzed utilizing descriptive and bivariate statistics. Binary logistic regression models were used to identify predictors of developmental delay. Results: The overall rate of children with Global Developmental Delay was 23.7%. The most prevalent Developmental Delays were in gross motor, personal social, and fine motor skills (25.3%, 17.7%, and 16.5%, respectively). Lower rates of Developmental Delays are identified for communication and problem-solving skills (14.5%, and 12%, respectively). Binary logistic regression analysis revealed that the male gender of a child (OR = 2.66, 95% CI [1.37, 5.19]), the mother’s part-time work (OR = 6.01, 95% CI [1.68, 21.52]), low family income (OR = 3.67, 95% CI [1.05, 12.73]), families with three or more children (OR = 1.43, 95% CI [1.15, 1.781]), and a low level of family functioning (OR = 1.12, 95% CI [1.02, 1.24]) were statistically significant independent predictors of Global Developmental Delays. Conclusion: The study findings revealed higher rate of developmental delays among preschoolers in Ramallah than regional areas, especially in gross motor, fine motor, and personal social skills, which has consequences for both national and global health. According to the results of the current study, maternal factors such as prenatal and perinatal problems need further research. However, factors related to the child, the mother and the family are associated with the cumulative risk of preschoolers having developmental delay. The study recommended early detection of developmental delays and their related risk factors through screening programs to limit the burden of developmental delays in childhood and later adulthood.
المقدمة: يعتبر التأخر في النمو من أهم مشاكل الطفولة العالمية المتزايدة والتي تؤثر بشكل سلبي على الأفراد في جميع الدول سواء المتقدمة أو المنخفضة أو متوسطة الدخل. تقدر منظمة الصحة العالمية أن 8٪ من الأطفال دون سن الخامسة يعانون من نوع ما من تأخر النمو. يرتبط التأخر في النمو في مرحلة الطفولة ارتباطا سلبيا بالإعاقات الجسدية والنفسية في فترة المراهقة والبلوغ. لقد أثبتت الدراسات أن الاكتشاف والعلاج المبكر للتأخر في النمو في مرحلة ما قبل المدرسة يحسن أداء هؤلاء الأطفال ويحقق مكاسب تنموية أكبر. إن فحص التأخر في النمو والبحث عن عوامل خطر التأخر في النمو بين الأطفال في سن ما قبل المدرسة محدودة وغير كافية في فلسطين. وهذا يسلط الضوء على أهمية التركيز بشكل أكبر على فحص محاور النمو للأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة في فلسطين. الهدف: كان الهدف من هذه الدراسة هو تقييم محاور النمو وتحديد العوامل المرتبطة بالتأخر في النمو لدى الأطفال في سن ما قبل المدرسة في رام الله، فلسطين. المنهجية: تم تطبيق هذه الدراسة الوصفية على 249 طفلا في سن ما قبل المدرسة. تم جمع البيانات باستخدام النسخة العربية من استبيان الأعمار والمراحل، الإصدار الثالث (ASQ- 3) من قبل أمهات الأطفال في الروضات في رام الله - فلسطين، لتقييم خمسة محاور للنمو وتشمل: المهارات الحركية الكبرى، المهارات الحركية الدقيقة، مهارات التواصل، مهارات حل المشكلات، والمهارات الشخصية الاجتماعية. بالإضافة إلى ربط خصائص الأسرة وعوامل الخطر المتعلقة بالتأخر في النمو. النتائج: بلغ المعدل الإجمالي للأطفال الذين يعانون من تأخر في النمو (23.7٪). أظهرت نتائج الدراسة أن التأخر في النمو كان أكثر شيوعا في المهارات الحركية الكبرى والحركية الدقيقة والمهارات الشخصية الاجتماعية (25.3٪ و 17.7٪ و 16.5٪ على التوالي). في حين الأقل شيوعا كان في مهارات التواصل وحل المشكلات (14.5٪ و 12٪). كما وجدت الدراسة أن هناك علاقة ملحوظة بين العوامل المتعلقة بالطفل والوالدين والعائلة ونمو الطفل بكافة المحاور. بعد ضبط العوامل والصفات إحصائيا وجد أن جنس الطفل الذكر((OR = 2.66، عمل الأم بدوام جزئي (OR = 6.05)، الأسر ذات الدخل المنخفض ((OR = 3.67، الأسر التي لديها ثلاثة أطفال أو أكثر (OR=1.43) ، والأسر ذات الأداء الوظيفي المنخفض ((OR = 1.12، جميعها تعتبر متنبئات ذات دلالة إحصائية هامة للتأخر بالنمو لدى الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة. الخلاصة:: أظهرت نتائج الدراسة أن هناك ارتفاع ملحوظ في معدل تأخر النمو بين الأطفال في سن ما قبل المدرسة وخاصة في المهارات الحركية الكبرى والحركية الدقيقة والمهارات الشخصية الاجتماعية والتي لها عواقب صحية على المستوى الوطني والعالمي. وفقا لنتائج الدراسة الحالية، فإن العوامل المتعلقة بالطفل والوالدين والأسرة مرتبطة بالمخاطر التراكمية للتأخر في النمو لدى الأطفال في مرحلة ما قبل المدرسة. بينما العوامل المتعلقة بالأم مثل مشاكل ما قبل الولادة وما حولها بحاجة إلى مزيد من البحث. أوصت الدراسة بضرورة الكشف المبكر عن تأخر النمو وعوامل الخطر المرتبطة به من خلال برامج الفحص المبكر للأطفال ما قبل المدرسة للحد من العواقب الصحية السلبية في مرحلة الطفولة ومرحلة البلوغ.
The electronic version is available in theses database \\ University of Jordan.
Includes abstracts in Arabic and English.

Subject: Nursing
Developmental Disabilities
Preschool children -- Care
Developmentally disabled children -- Care

Dissertation Note: Thesis (Ph. D. in Nursing)--The University of Jordan (Amman, Jordan), School of Nursing, Department of Maternal and Child Health Nursing, 2023.
Physical Description: 1CD-ROM : PDF.
Publication Date: 2023.

Results 1 - 1 of 1
  Agency: Collection: Call No.: Item Type: Status: Copy: Barcode: Media Type:
Theses & Disertations Thesis 610.73 M215 No Circulation Available 1 JUF0850634 Compact Disc Read-only Memory