Welcome
user_choices_background_image
Welcome
login container bottom
Search Library Catalog
Duplicate Items
Add to My List

Print
Request
Sorts and Limits


Title: Organizational learning’s impact on green innovation: the mediating role of absorptive capacity : a case study at Al-Youm food company" Jordan / by Haifaa Jamal Mahmoud Ali ; Supervised by Dr.Hazem Khaled Shehadeh . : أثر التعلم التنظيمي على الابتكار الأخضر: الدور الوسيط القدرة الاستيعابية دراسة حالة لشركة اليوم للأغذية - الاردن
: أثر التعلم التنظيمي على الابتكار الأخضر: الدور الوسيط القدرة الاستيعابية دراسة حالة لشركة اليوم للأغذية - الاردن : أثر التعلم التنظيمي على الابتكار الأخضر: الدور الوسيط القدرة الاستيعابية دراسة حالة لشركة اليوم للأغذية - الاردن

Author: Ali, Haifaa Jamal Mahmoud, author.
Shehadeh, Hazem Khaled, supervisor.
Zarqa University (Zarqa, Jordan). Faculty of Economics and Administrative Sciences. Department of Business Administration.

General Notes: Thesis (M.A in Business Administration )-- Zarqa University (Zarqa, Jordan), Faculty of Economics and Administrative Sciences, Department of Business Administration , 2020.
Includes bibliographical references and index.
The study aimed to examine the impact of organizational learning dimensions ( Commitment to learn, Openness and experimentation, Knowledge transfer and integration, and Systems perspective) on green innovation and its dimensions (Green product innovation, Green process innovation, and organizational innovation). And the mediating role of Absorptive capacity. To achieve the study objectives and to test the hypotheses, a comprehensive sample was used. The researcher distributed (160) questionnaires for all employees by using Google form. About (30) Questionnaires were unreturned, which represents about (19%) of all questionnaires. After a close review,(12) questionnaires were excluded due to some missing data and unanswered questions,(74%) of the questionnaires were valid for actual analysis, which composited (118) respondents sample size. The researcher adopted the descriptive-analytical method and used the appropriate statistical methods through the SPSS and AMOS program. The main results of this study revealed there is significant positive, strong relationship and impact between organizational learning in terms of its dimensions( Commitment to learn, Openness and experimentation, Knowledge transfer and integration, and Systems perspective) and green innovation. There is also a significant indirect impact of organizational learning in which Absorptive capacity played a mediating relationship on green innovation. The study concluded a set of recommendations. The most important one is the encourages the employees on innovations ideas, and creating a reward and incentives system, and Increasing using environmentally friendly material and raise production performance to minimize waste.
هدفت دراسة لإيجاد أثر التعلم التنظيمي بأبعاده (الإلتزام بالتعلم، الإنفتاح و التجريب، و نقل المعرفة و التكامل، ومنظور النظم) على الإبتكار الأخضر و الذي تكون من الأبعاد التالية (المنتج الأخضر، و العملية الخضراء،و الإبتكار التنظيمي). بالإضافة إلى التعرف إن كان متغير القدرة الاستيعابية تلعب دور الوسيط بين المتغير المستقل و التابع.لتحقيق الأهداف و اختبار الفرضيات تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة و استخدام برنامجي SPSS، و AMOS في التحليل الاحصائي للبيانات. يتكون مجتمع الدراسة من موظفين شركة اليوم بمختلف مستوياتهم و مسؤولياتهم باستثناء العمال و السائقين وموظفين الأمن ليبلغ حجم مجتمع الدراسة (160) موظف. وزعت (160) استبانة إلكترونياً على جميع الموظفين بطريقة العينة الشاملة. ما مجموعه (30) استبانة لم يتم استردادها و هي تمثل ما يقارب (30%) من مجموع الاستبانات الموزعة. و (12) استبانة تم رفضها لأنها غير قابلة للتحليل، و بذلك يصبح عدد الاستبانات القابلة للتحليل (118) استبانة، تمثل ما يقارب (74%) من عدد الاستبانات الكلية. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها أن هنالك علاقة قوية إيجابية بين أبعاد متغير التعلم التنظيمي (الإلتزام بالتعلم، الإنفتاح و التجريب، و نقل المعرفة و التكامل، ومنظور النظم) على أبعاد متغير الإبتكار الأخضر (المنتج الأخضر، و العملية الخضراء،و الإبتكار التنظيمي). بالإضافة إلى أن متغير القدرة الاستيعابية يلعب دور الوسيط ما بين متغيري التعلم التنظيمي و الابتكار الأخضر. و للالتزام التنظيمي له أثر ذات دلالة إحصائية على متغير القدرة الاستيعابية. و توصلت الدراسة أيضاً إلى أن شركة اليوم تقوم بتطبيق مفهوم الابتكار الأخضر و بدرجة عالية، لكن بالمقابل مستوى تطبيق التعلم التنظيمي في الشركة جاء بدرجة متوسطة. وتوصي الدراسة بتشجيع الموظفين على تقديم الأفكار الإبداعية الخضراء ، و تقديم الحوافز المختلفة لتشجيع ذلك، و أيضاً زيادة الإعتماد على المواد الأولية الصديقة للبيئة و العمل على التقليل و إدارة أفضل للمخلفات الناتجة عن التصنيع.
The electronic version is available in theses database \\ University of Jordan.
Includes abstracts in Arabic and English

Subject: Business logistics.
Industrial management.
Organizational learning
Green products
Sustainable development.
Absorptive capacity (Economics)

Dissertation Note: Thesis (M.A in Business Administration )-- Zarqa University (Zarqa, Jordan), Faculty of Economics and Administrative Sciences, Department of Business Administration , 2020.
Physical Description: 1CD-ROM : PDF.
Publication Date: 2020.

Results 1 - 1 of 1
  Agency: Collection: Call No.: Item Type: Status: Copy: Barcode: Media Type:
Theses & Disertations Thesis 658.5 A398 No Circulation Available 1 JUF0831716 Compact Disc Read-only Memory