Welcome
user_choices_background_image
Welcome
login container bottom
Search Libraries Catalogue
Duplicate Items
Add to My List

Print
Sorts and Limits


Title: Measuring aircraft maintenance performance using balanced scored card : Case study / By Tareq Diab Abuzaid ; Supervised by Dr. Ghaleb Yousef Abbasi, Prof. قياس كفاءة صيانة الطائرات باستخدام اداة بطاقة الاداء المتوازن : دراسة الحالة
قياس كفاءة صيانة الطائرات باستخدام اداة بطاقة الاداء المتوازن : دراسة الحالة قياس كفاءة صيانة الطائرات باستخدام اداة بطاقة الاداء المتوازن : دراسة الحالة

Author: Abuzaid,Tareq Diab, author.
Abbasi, Ghaleb Yousef , supervisor.
The University of Jordan (Amman, Jordan). School of Engineering. Department of Industrial Engineering.

General Notes: Thesis (M.Sc in Industrial Engineering / management)--The University of Jordan (Amman, Jordan), School of Engineering , Department of Industrial Engineering , 2020.
Includes bibliographical references and index.
This thesis proposed a model for measuring the performance of aircraft maintenance at any aircraft maintenance organization using a modified Balanced Scorecard (BSC) approach. Performance measures and key performance indicators were identified based on four perspectives: financial, maintenance, employee, and training and growth. Tools for measuring process, targets, and strategic initiatives were also designed and defined for each perspective. By using the developed framework, it was possible to measure and improve the maintenance performance for the Jordan Aeronautical System Company (JAC) and identify the cause-and-effect relationship of the selected key performance indicators. JAC total productivity was improved. Applying the developed model of balanced scorecard results reveled an improved score for JAC performance in the four perspectives of the measured BSC; on the financial perspective reduction of total running cost, on the maintenance perspective improvement in spare parts availability, availability of good equipments and tools, infrastructure and ground support equipments. Furthermore, on the employee perspective a satisfaction index was calculated to measure overall internal and external customer satisfaction for the employee perspective, with 75.2% total satisfaction for internal employee and 93.8% total satisfaction for external employee (customers), and finally on the training and growth perspective suggestion and recommendation were proposed for improvement. On the other side, improving the performance and increasing the customer satisfaction can be achieved by implementing a better policy for maintaining the tools, ground support equipment, rectifying the root cause of the accidents, introducing new technology and software, improving employee incentive system, enlisting the employees with managerial courses and accurate planning for maintenance task.
في هذه الرسالة ، تم اقتراح نموذج لقياس أداء صيانة الطائرات لأي مؤسسة صيانة للطائرات بناءً على نهج بطاقة الأداء المتوازن (BSC). تم تحديد مقاييس الأداء ومؤشرات الأداء الرئيسية على أساس أربعة جوانب وهي: (1) الجانب المالي (2) جوانب اعمال صيانة الطائرات (3) جوانب الموظفين والزبائن (4) جانب التعليم والنمو. كما تم تصميم وتحديد أدوات القياس العملية والأهداف والمبادرات الاستراتيجية لكل منظور. باستخدام الإطار المقترح ، كان من الممكن قياس وتحسين أداء الصيانة لمنظومة الطيران وتحديد علاقة السبب والنتيجة لمؤشرات الأداء الرئيسية المختارة. تم قياس إجمالي الإنتاجية لشركة JAC والتي وجدت بنسبة 65٪ ، ثم بعد تطبيق النموذج المطور لبطاقة الأداء المتوازن ، حصلت الشركة على درجة جيدة جدًا للأداء في توفر قطع الغيار ، وتوفر المعدات والأدوات للصيانة، والبنية التحتية ومعدات الدعم الأرضي. علاوة على ذلك ، تم حساب مؤشر الرضا لقياس رضا العملاء الداخليين والخارجيين بشكل عام ، ووصل إلى نسبة 75.2٪ للموظفين الداخليين ونسبة 93.8٪ للموظفين الخارجيين (العملاء) . وتم استعراض طريقة القياس وايجاد النتائج و وضع مقترحات تسهم في رفع الاداء في حال تطبيقها. من ناحية أخرى ، يمكن تحسين الأداء وزيادة رضا العملاء من خلال تنفيذ سياسة أفضل لصيانة الأدوات ومعدات الدعم الأرضي وتصحيح وتفادي الأسباب الجذرية للحوادث وإدخال التكنولوجيا والبرامج الجديدة وتحسين نظام حوافز الموظفين وتأهيل الموظفين ذوي المهام الإدارية والتخطيط الدقيق لمهام الصيانة.
The electronic version is available in theses database \\ University of Jordan.
Includes abstracts in Arabic and English.

Subject: Airplanes -- Maintenance and repair -- Quality control.
Benchmarking (Management)
Aeronautics -- Human factors.
Performance -- Management.

Dissertation Note: Thesis (M.Sc in Industrial Engineering / management)--The University of Jordan (Amman, Jordan), School of Engineering , Department of Industrial Engineering , 2020.
Physical Description: 1 electronic resource ; PDF.
Publication Date: 2020.

Results 1 - 1 of 1
  Agency: Collection: Call No.: Item Type: Status: Copy: Barcode: Media Type:
Theses & Disertations Thesis 629.134/6 A167 No Circulation Available 1 JUF0831969 Compact Disc Read-only Memory